اکنون چندین دهه است Ú©Ù‡ بازی‌های ویدئویی به بخشی از زندگی روزانه میلیون‌ها آدم در سراسر دنیا تبدیل شده. قدرت‌های بزرگ نیز تاکنون Ø¨ØØ«â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ زیادی را در مورد سود Ùˆ زیان‌های این ÙØ±Ù… از سرگرمی Ùˆ تأثیرات آن بر روی زندگی‌مان انجام داده‌اند. اما در سه دهه اخیر، بازی‌هایی وجود داشته‌اند Ú©Ù‡ بیشترین جنجال را در این صنعت به وجود آورده‌اند؛ از موضوعات مربوط به شیطان‌پرسی در بازی‌ها Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ تا نگرانی‌ها بابت ترویج خشونت. در این بخش، قصد داریم تا به 10 بازی Ø¨ØØ«â€ŒØ¨Ø±Ø§Ù†Ú¯ÛŒØ² تاریخ این صنعت بپردازیم Ùˆ ببینیم Ú©Ù‡ چگونه این عناوین در میان عموم به برخی از جنجالی‌ترین ساخته‌ها در دنیای ویدئوگیم تبدیل شده‌اند. توجه داشته باشید Ú©Ù‡ خواندن این مطلب، ممکن است برای تمام Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ مناسب نباشد.
برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید
10. Star Wars Battlefront II
شاید نام Ø¨ØªÙ„ÙØ±Ø§Ù†Øª 2 برای عنوانی Ú©Ù‡ در اصل چهارمین نسخه عرضه شده در سری است، Ú©Ù…ÛŒ گیج‌کننده باشد. اما Ø§ØØªÙ…الا می‌دانید Ú©Ù‡ عنوان مورد Ø¨ØØ« ما، نسخه 2017 بازی Star Wars Battlefront II است Ú©Ù‡ توسط دایس Ùˆ الکترونیک آرتز ساخته شده بود. بازی یک تجربه مبارزه‌ای اول شخص Ùˆ سوم شخص را همراه با سلاØâ€ŒÙ‡Ø§ Ùˆ قابلیت‌های مختل٠ارائه می‌دهد. اما موضوع Ø¬Ù†Ø¬Ø§Ù„â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ† استار وارز Ø¨ØªÙ„â€ŒÙØ±Ø§Ù†Øª 2 این بود Ú©Ù‡ الکترونیک آرتز در خصوص سیاست‌های مربوط به پرداخت درون‌برنامه‌ای، پا را ÙØ±Ø§ØªØ± از همیشه گذاشت. Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ از پرداخت درون‌برنامه‌ای به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست، اما به‌کارگیری Ø¨ØªÙ„â€ŒÙØ±Ø§Ù†Øª 2 از آن به‌قدری طمع‌کارانه بود Ú©Ù‡ موج بی‌سابقه‌ای از اعتراضات را در بر داشت.
در ØØ§Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ الکترونیک آرتز Ùکر می‌کرد می‌تواند با موÙقیت از این مسئله خارج شود، مقامات ضد قمار کشور بلژیک با ورود خود همه چیز را تغییر داد. این مقامات تØÙ‚یقات خود را جهت خلق ÙØ¶Ø§ÛŒÛŒ «Pay-2-Win» توسط EA آغاز کردند. پس از این، مقامات هاوایی نیز وارد قضیه شدند Ùˆ کاری Ú©Ù‡ EA Ùˆ دیزنی انجام می‌دادند را ترویج قمار برای Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ Ú©Ù… سن Ùˆ سال خواندند. بله، درست شنیدید. لوت باکس‌های بازی (بتل) پای دیزنی را هم به ماجرا باز کردند. در پایان ماجرای یکی از جنجالی‌ترین بازی‌های آنلاین، الکترونیک آرتز مجبور شد Ú©Ù‡ ویژگی لوت باکس را از بازی ØØ°Ù کند. اما عرضه Ø¨ØªÙ„â€ŒÙØ±Ø§Ù†Øª 2 در ØØ§Ù„ت اولیه باری دیگر نشان داد Ú©Ù‡ کمپانی‌های بزرگ ØØ§Ø¶Ø±Ù†Ø¯ تا برای چاپ چند اسکناس بیشتر، دست به Ú†Ù‡ کارهایی بزنند. از طر٠دیگر، این Ø§ØªÙØ§Ù‚ات به کمپانی‌ها یادآوری کرد Ú©Ù‡ شاید درآمدزایی از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای ناعدلانه Ùˆ غیر استاندارد، به سادگی آنچه Ú©Ù‡ قبلا Ùکر می‌کردند نباشد.
Hatred .9
دیدن عنوانی Ú©Ù‡ با هد٠واکنش به «نزاکت سیاسی» تولید شده در این لیست، چندان هم عجیب نیست. این‌ها بخشی ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§ØªÛŒ هستند Ú©Ù‡ سازندگان بازی Hatred در ØµÙØØ§Øª رسمی آن قرار داده‌اند: «کینه Ùˆ Ù†ÙØ±Øª وجودت را ÙØ±Ø§ می‌گیرد. تو از وجود بی‌ارزش بشریت خسته شده‌ای. تنها چیزی Ú©Ù‡ اهمیت دارد، اسلØÙ‡ توست Ùˆ مبارزه نهایی خیر Ùˆ شری Ú©Ù‡ قرار است آن را برپا Ú©Ù†ÛŒ.» استودیوی سازنده بازی اعلام کرده بود Ú©Ù‡ قصد دارد Ù…ØØµÙˆÙ„ÛŒ را بسازد Ú©Ù‡ از ادب Ùˆ نزاکت Ùˆ ایده یک بازی ویدئویی به عنوان هنر، دوری کند.
بازی یک عنوان Shoot’em up است Ùˆ همانطور Ú©Ù‡ از ØªÙˆØ¶ÛŒØØ§ØªØ´ پیداست، شما را به یک قتل عام خشونت‌آمیز Ùˆ همه‌جانبه دعوت می‌کند Ú©Ù‡ در نیویورک جریان دارد. Hatred ÙØ§Ø±Øº از تکراری بودن در Ø¨ØØ« گیمپلی Ùˆ کمبود تنوع، بابت خشونت Ùˆ ماهیت Ø¨ØØ«â€ŒØ¨Ø±Ø§Ù†Ú¯ÛŒØ² خود شدیدا مورد انتقاد قرار Ú¯Ø±ÙØª. توئیچ مدت Ú©Ù…ÛŒ قبل از عرضه این عنوان، استریم بازی‌های دارای درجه سنی «Ùقط بزرگسال» را ممنوع اعلام کرد Ùˆ از این رو امروز چندان اسمی از Hatred برده نمی‌شود. ØØªÛŒ صداپیشه شخصیت اصلی بازی Ú©Ù‡ Ø§ØØªÙ…الا می‌دانست وارد Ú†Ù‡ نوع پروژه‌ای شده، شرایطی را قرار داد Ú©Ù‡ طبق آن سازندگان باید از نام مستعار او Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ می‌کردند Ùˆ هویت واقعی‌اش را مخÙÛŒ Ù†Ú¯Ù‡ می‌داشتند.
8. Doom
سری Doom یکی از شناخته‌شده‌ترین بازی‌های چند دهه اخیر دنیای ویدئوگیم است Ùˆ همچنین از مهم‌ترین بازی‌های شوتر اول شخص Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود. Ù…ØªØ§Ø³ÙØ§Ù†Ù‡ دووم نقش بزرگی را در کشتار مدرسه دبیرستان کلمباین سال 1999 Ø§ÛŒÙØ§ کرد. پس از رخ دادن این واقعه تلخ Ú©Ù‡ 13 کشته برجا گذاشت، مشخص شد Ú©Ù‡ Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ مهاجم از میان گیمرهایی بودند Ú©Ù‡ به تجربه بازی Doom می‌پرداختند. موضوع وقتی دردناک‌تر می‌شود Ú©Ù‡ بدانید در یادداشت‌های قاتلین این کشتار، اشاره‌های مختلÙÛŒ به دووم دیده می‌شد Ùˆ آن‌ها کاری Ú©Ù‡ می‌خواستند انجام دهند را با بازی‌های این‌چنینی تشبیه می‌کردند.
پس از این Ø§ØªÙØ§Ù‚ات، دووم از جمله بازی‌هایی به‌شمار Ù…ÛŒâ€ŒØ±ÙØª Ú©Ù‡ بابت تاثیرگذاری خشونت بیش از ØØ¯ آن بر روی کودکان، نگرانی‌های زیادی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده بود. والدین برخی از آن‌ها سعی کردند تا چندین شکایت را علیه تولیدکنندگان بازی‌های ویدئویی ثبت کنند، اما در اینکار ناموÙÙ‚ ماندند. باید اشاره کرد Ú©Ù‡ جدا از مسائل مربوط به خشونت، گروه‌های مذهبی‌های زیادی نیز بابت تصویرسازی شیطانی دووم به این بازی واکنش‌های تندی را نشان دادند.
7. Manhunt
اینکه قادر باشید Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ را در بازی‌های ویدئویی به روش‌های مختل٠به قتل برسانید، به هیچ عنوان چیز جدیدی نیست. اما هنگامی Ú©Ù‡ این تم، ØØ§Ù„تی Ùوق واقع‌گرایانه به‌خود بگیرد Ú†Ù‡ Ø§ØªÙØ§Ù‚ÛŒ Ù…ÛŒâ€ŒØ§ÙØªØ¯ØŸ بازی Manhunt شما را در نقش شخصیتی قرار می‌دهد Ú©Ù‡ مجبور شده در نوعی نمایش عجیب به نقش Ø¢ÙØ±ÛŒÙ†ÛŒ بپردازد. نمایشی Ú©Ù‡ توسط شخصی کارگردان می‌شود Ùˆ در آن، باید اعضای چندین Ú¯Ù†Ú¯ را به‌طور واقعی به قتل برساند تا خانوده خود را نجات دهد. در سال 2004ØŒ یک نوجوان 14 ساله انگیسی به‌نام استÙÙ† پاکیرا توسط دوست 17 ساله خود به شیوه مشابهی Ú©Ù‡ در بازی من‌هانت دیده می‌شد، به قتل رسید. هر چند پلیس در نهایت ارتباط داشتن این قتل را با من‌هانت نادرست دانست، اما بسیاری از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ چنین چیزی را باور نکردند Ùˆ معتقد بودند Ú©Ù‡ این بازی تأثیر بزرگی را بر روی این Ø§ØªÙØ§Ù‚ تلخ داشته.
Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ زیادی بابت نمایش خشونت بی‌پرده در بازی‌ها Ø§ØØ³Ø§Ø³ ناخوشایندی پیدا می‌کنند. اما نکته‌ای Ú©Ù‡ شاید کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، این است Ú©Ù‡ اعضای تیم سازنده نیز ممکن است در میان این Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ قرار بگیرند. ج٠ویلیامز، یکی از بازیسازانی Ú©Ù‡ در توسعه Manhunt نقش داشته می‌گوید :«کار کردن روی این بازی باعث می‌شد Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ ناخوشایندی داشته باشیم. همش درباره خشونت بود، Ùˆ آن هم خشونت واقع‌گرایانه. همه ما می‌دانستیم Ú©Ù‡ توجیه عقلانی برای ساخت این بازی وجود نداشت. ما داشتیم از خط قرمز رد می‌شدیم.»
6. Call of Duty: Modern Warfare 2
به عنوان یک مجموعه شوتر نظامی، سری Call of Duty همیشه پر بوده از خشونت شبیه‌سازی شده در میدان جنگ. اما بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 Ú©Ù‡ بسیاری معتقدند در Ù…Ø¨ØØ« ایجاد Ú¯ÙØªÙˆÚ¯ÙˆÛŒ نقش خشونت در یک مدیوم تعاملی مانند ویدئوگیم جریان‌ساز بوده، همه چیز را به Ø³Ø·Ø Ø¬Ø¯ÛŒØ¯ÛŒ برد؛ به طوری Ú©Ù‡ صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ جنجال‌برانگیزی از بازی در روسیه کاملا ØØ°Ù شد.
ØØªÙ…ا می‌دانید Ú©Ù‡ در مورد کدام صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ ØµØØ¨Øª می‌کنیم: مرØÙ„Ù‡ مشهور No RussianØŒ جایی Ú©Ù‡ بازیکن در نقش یک تروریست قرار می‌گیرد Ùˆ نه‌تنها به قتل عام یک جمعیت غیرنظامی Ùˆ بی‌گناه می‌پردازد، بلکه از کشته شدن تک تک آن‌ها نیز اطمینان ØØ§ØµÙ„ می‌کند. خشونت نمایش داده شده در این مرØÙ„ه، به‌خصوص وقتی Ú©Ù‡ همه این اعمال را خود بازیکن در قالب گیم‌پلی انجام می‌داد، توسط بسیاری به‌شدت Ù…ØÚ©ÙˆÙ… شد. هنگامی Ú©Ù‡ تروریست‌های دنیای واقعی از مرØÙ„Ù‡ No Russian به عنوان یک تمرین شبیه‌سازی Ø§Ø³ØªÙØ§Ø¯Ù‡ کردند، این موضوع بدتر شد Ùˆ به اوج رسید. پس از عرضه بازی، ارتباطاتی میان برخی عملیات‌های تروریستی واقعی Ùˆ این بخش از Call of Duty: Modern Warfare 2 مشاهده شده بود Ú©Ù‡ اثرگذاری منÙÛŒ بازی را به‌خوبی نشان می‌داد.
5. Postal 2
در بازی Postal 2 شما در نقش مردی قرار می‌گیرید Ú©Ù‡ باید کارهای پستی را انجام دهید. اما سازندگان به شما این انتخاب را می‌دهند Ú©Ù‡ بازی را به شیوه‌ای خشن Ùˆ یا با ØµÙ„Ø Ùˆ بدون آسیب زدن به دیگران، آن را پیش ببرید. یکی از توسعه‌دهندگان بازی عنوان کرده بود Ú©Ù‡ Ø§ØØ³Ø§Ø³ می‌کند Postal 2 همانند آیینه‌ای در مقابل بدترین جنبه‌های یک جامعه مدرن عمل می‌کند. البته Ú©Ù‡ انجام اعمال خشونت‌آمیز در بازی اجباری نبود، اما این باعث نشد Ú©Ù‡ Postal 2 انتقادات شدیدی را Ø¯Ø±ÛŒØ§ÙØª نکند.
انتقاداتی Ú©Ù‡ به بازی وارد بود نیز شامل موارد گوناگونی می‌شد؛ از جنسیت‌زدگی Ùˆ Ù†ÙØ±Øª Ùˆ خشونت علیه زنان تا نمایش خشونت مربوط ØÛŒÙˆØ§Ù†Ø§Øª. یکی از تصاویر نامناسب پخش شده در Ø³Ø·Ø Ø§ÛŒÙ†ØªØ±Ù†ØªØŒ به قدری Ø¬Ù†Ø¬Ø§Ù„â€ŒØ¢ÙØ±ÛŒÙ† شد Ú©Ù‡ Ø¯ÙØªØ± طبقه‌بندی سنی Ùیلم‌ها Ùˆ آثار ادبی نیوزیلند، Postal 2 را در Ø³Ø·Ø Ú©Ø´ÙˆØ± رسما ممنوع اعلام کرد. خرید یا توزیع این بازی یک در نیوزیلند جرم Ú©ÛŒÙØ±ÛŒ Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شود Ùˆ مجازات آن، 50 هزار دلار جریمه Ùˆ تا 10 سال زندان است.
4. Night Trap
نایت ترپ در ØÙ‚یقت یک Ùیلم تعاملی است Ú©Ù‡ در سال 1992 توسط استودیوی بازیسازی Digital Pictures توسعه ÛŒØ§ÙØª Ùˆ برای Sega CD منتشر شد منتشر شد. بازیکن در این عنوان در نقش یک مامور ویژه قرار می‌گیرد Ùˆ باید از طریق دوربین‌های قرار Ú¯Ø±ÙØªÙ‡ شده در اتاق چند دختر نوجوان، از آن‌ها در مقابل گروهی ومپایر Ù…ØØ§Ùظت کند. در همین ØØ§Ù„ØŒ بازیکن باید بین دوربین‌های هر اتاق جابجا شود Ùˆ با دنبال کردن قصه شخصیت‌ها Ùˆ سرنخ‌ها، به ÙØ¹Ø§Ù„‌سازی تله در زمان‌های درست بپردازد.
در سال 1993ØŒ مجلس سنای ایالات Ù…ØªØØ¯Ù‡ آمریکا کنگره‌ای را با موضوع خشونت در بازی‌های ویدئویی برگزار کرد. در این نشست معرو٠که پای بازی‌های بزرگ زیادی به وسط کشیده شد، نام Night Trap نیز به میان آمد. جو لیبرمن، یکی از سناتورهای ØØ§Ø¶Ø± در نشست Ú©Ù‡ اعترا٠کرد بازی را تجربه نکرده، مدعی شد Ú©Ù‡ نایت ترپ به‌شکل غیرقابل توجیهی خشونت جنسی علیه زنان را ترویج می‌کند. البته Ú©Ù‡ این برداشت تنها با دیدن چند ویدئو Ùˆ بدون دیدن تصویر Ú©Ù„ÛŒ انجام شده بود. همه این‌ها در ØØ§Ù„ÛŒ بود Ú©Ù‡ سازندگان صØÙ†Ù‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ خشونت‌آمیز شدید (ØØ¯Ø§Ù‚Ù„ در مقایسه با سایر بازی‌ها) یا برهنگی را برای نایت ترپ Ùیلم‌برداری نکرده بودند. همچین سازندگان مدعی بودند Ú©Ù‡ دستگاهی Ú©Ù‡ در بخشی از داستان با آن خون یکی از شخصیت‌ها کشیده می‌شود، به‌شکلی غیر واقع‌گرایانه طراØÛŒ شده تا از خشونت صØÙ†Ù‡ بکاهد.
3. Mortal Kombat
سری Mortal Kombat برای چندین دهه در مرکز Ø¨ØØ«â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ خشونت در بازی‌ها بوده Ùˆ نیازی به هیچگونه معرÙÛŒ ندارد. مبارزات خونین این عناوین در کنار ØØ±Ú©Ø§Øª Ùینیشر معرو٠آن‌ها، همیشه مورتال کامبت را در ØØ§Ø´ÛŒÙ‡â€ŒÙ‡Ø§ÛŒ مختلÙÛŒ برده است. در نشست کنگره سال 1993 آمریکا Ú©Ù‡ به آن اشاره کردیم، مورتال کامبت نیز از بازی‌هایی بود Ú©Ù‡ مورد Ø¨ØØ« قرار Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ در نهایت به‌شکل مستقیمی به ساخت سیستم رده‌بندی سنی ESRB منجر شد.
پس از آن استرالیا، آلمان Ùˆ کره جنوبی از جمله کشورهایی بودند Ú©Ù‡ بابت ممنوع کردن Ùˆ یا ایجاد Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ÛŒØª در رسیدن بازی‌های Mortal Kombat به دست گیمرها، اقداماتی را انجام دادند. همچنین در تلاشی Ú©Ù‡ ایالت Ú©Ø§Ù„ÛŒÙØ±Ù†ÛŒØ§ جهت ممنوع کردن ÙØ±ÙˆØ´ بازی‌های خشن به Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ خردسال داشت، این سری ÙØ§ÛŒØªÛŒÙ†Ú¯ نقطه بسیار مهمی Ù…ØØ³ÙˆØ¨ می‌شد. البته Ú©Ù‡ ایالت Ú©Ø§Ù„ÛŒÙØ±Ù†ÛŒØ§ این مبارزه ØÙ‚وقی را در سال 2005 به دیوان عالی باخت، چرا Ú©Ù‡ متمم اول قانون اساسی آمریکا جلوی چنین چیزی را Ú¯Ø±ÙØª Ùˆ در نهایت ممنوعیتی شامل بازی نشد. با این وجود اد بون، یکی از خالقان سری مورتال کامبت اعترا٠کرده بود Ú©Ù‡ ØØªÛŒ خود او نیز دوست ندارد تا ÙØ±Ø²Ù†Ø¯ 10 ساله‌اش چنین بازی‌هایی را انجام دهد Ùˆ با Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ÛŒ Ú©Ù‡ از این سری انتقاد می‌کنند، Ø§ØØ³Ø§Ø³ مشابهی دارد.
2. Six Days in Fallujah
ساخت یک بازی بر اساس رخدادهای واقعی Ú©Ù‡ در آن جنگی شبیه‌سازی می‌شود Ùˆ به‌طور Ú©Ù„ÛŒ ترس Ùˆ ÙˆØØ´Øª Ùˆ زجر کشیدن Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ زیادی را یادآور می‌شود، ØÙ‚یقتا تصمیم عجیبی است. در سال 2009ØŒ کونامی تصمیم Ú¯Ø±ÙØª چنین عنوانی Ú©Ù‡ Six Days in Fallujah نام داشت Ùˆ روایت‌گر جنگ آمریکا Ùˆ عراق بود را عرضه کند. اما تنها چند روز پس از معرÙÛŒ بازی، سیل عظیم انتقادات از سوی اقشار Ù…Ø®ØªÙ„ÙØŒ باعث شد تا کونامی تصمیمش را تغییر دهد Ùˆ این پروژه را رها کند. بیش از یک دهه بعد، مدتی پیش بازی «شش روز در Ùلوجه» اینبار توسط استودیوی Highwire Games Ùˆ شرکت Victura اØÛŒØ§ شد Ùˆ باری دیگر انتقادات شدیدی از آن صورت Ú¯Ø±ÙØª.
ÙØ§Ø±Øº از موضوع Ú©Ù„ÛŒ بازی، این پروژه از ابتدا بابت تلاش برای سانسور کردن برخی از جرائم جنگی ایالت آمریکا مورد نقد قرار داشت. در همین ØØ§Ù„ØŒ سازندگان ÙØ¹Ù„ÛŒ Ú©Ù‡ قصد دارند بازی را در پایان سال 2021 عرضه کنند، بر روی ارائه یک تجربه واقع‌گرایانه با Ú©Ù…Ú© Ú¯Ø±ÙØªÙ† از تعداد زیادی سرباز آمریکایی Ùˆ 26 عراقی غیرنظامی ØØ§Ø¶Ø± در جنگ، تأکید دارند. موضوع وقتی جنجالی‌تر شد Ú©Ù‡ ناشر بازی اعلام کرد ساخته آن‌ها «یک ØªÙØ³ÛŒØ± سیاسی نیست.» البته Ú©Ù‡ این بیانیه هم با واکنش‌‌های تندی مواجه شد. مدتی بعد، سازندگان از این موضع خود عقب‌نشینی کردند Ùˆ اذعان کردند Ú©Ù‡ سیاست، بخشی جدایی ناپذیر از این پروژه است. در هر صورت، بسیاری معتقدند ساخته شدن عنوانی با اهدا٠Six Days in Fallujah از پایه Ùˆ اساس اشتباه است.
1. Grand Theft Auto
پیدا کردن یک مجموعه بازی Ú©Ù‡ هم به اندازه Grand Theft Auto Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ باشد Ùˆ هم به‌طور همزمان منÙور، یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است. بازی‌های سری GTA همیشه دارای آزادی عمل کم‌نظیری بودند Ùˆ این آزادی را در قالب یک جهان پویا Ùˆ با جزئیاتی بالا در اختیار بازیکن قرار می‌دادند. همین موضوع نیز باعث شده Ú©Ù‡ این بازی‌ها برای بسیاری از Ø§ÙØ±Ø§Ø¯ همانند یک Ù¾Ù„ØªÙØ±Ù… آزاد عمل کنند Ùˆ در نتیجه Ø¨ØØ«â€ŒÙ‡Ø§ÛŒÛŒ مانند ترویج خشونت Ùˆ خلاÙکاری Ùˆ عادی‌سازی آن‌ها به وجود بیاید.
تاکنون کشورهای زیادی، از جمله آمریکا در تلاش بوده‌اند تا عناوین GTA را ممنوع Ùˆ یا ÙØ±ÙˆØ´ آن‌ها را Ù…ØØ¯ÙˆØ¯ سازند. بسیاری از کشورها در این امر موÙÙ‚ شدند، اما در بسیاری از نقاط دیگر این سری Ù…ØØ¨ÙˆØ¨ به رکوردشکنی در میزان درآمد Ùˆ ÙØ±ÙˆØ´ ادامه می‌دهد. GTA V تنها در صورتی می‌توانست در ژاپن عرضه شود Ú©Ù‡ سازندگان Ù…ØØªÙˆÛŒØ§Øª خشونت‌آمیز اذیت‌کننده آن، مانند اÙکت‌های خون‌ریزی را سانسور کنند. این Ø§ØªÙØ§Ù‚ نیز رخ داد Ùˆ بازی با سانسورهای شدید در این کشور عرضه شد. اما ÙØ§Ø±Øº از موضوع خشونت، پس از اینکه راکستار تصمیم Ú¯Ø±ÙØª تا یک کازینو را به GTA Online اضاÙÙ‡ کند، کشورهای زیادی برای ممنوعیت بازی اقدام کردند. تعداد این کشورها، به عدد سرسام‌آور 50 می‌رسد. آرژانتین، کرده جنوبی، ونزوئلا، تایلند Ùˆ پاکستان از جمله کشورهایی Ú©Ù‡ نام آن‌ها در این لیست دیده می‌شد.